JPR Reizen

Reisverslag Noord-Macedonië

Omdat we zo heerlijke vakantie hebben gehad in Macedonië via Corendon, hebben we besloten om hier een leuk reisverslag Macedonië van te maken, die u hieronder kunt lezen:

Nadat we een paar uur op Schiphol hadden doorgebracht, waren we dan eindelijk op weg naar onze bestemming Ohrid in Macedonië. We vlogen met een Boeing 737-800 van Corendon Airlines met zeer vriendelijk personeel en we vertrokken om ongeveer kwart over 5 in de ochtend. Bij de landing hadden we een mooi zicht op het Ohrid Meer omgeven door hoge bergen, aangezien de landingsbaan in het verlengde ligt van het meer. De kleine luchthaven ligt tussen Ohrid en Struga in en bestaat uit 1 enkele landing- en vertrekbaan. We waren dan ook zeer snel door de douane heen om onze koffers te pakken. Buiten aangekomen werden we verwelkomd door personeel van Fibula (een plaatselijke reisorganisatie waarmee Corendon een samenwerkingsverband heeft) die ons naar onze bus dirigeerde waarna we eindelijk op weg waren naar ons 4 sterren Hotel Sileks dat een paar kilometer buiten Ohrid is gelegen.

Klik hier voor Vakantie Macedonië vanaf België
Klik hier voor Vakantie Macedonië vanaf Nederland

Hotel Sileks in Ohrid, Noord-Macedonië

Reisverslag Noord-Macedonië

Daar aangekomen werden we verwelkomd door onze hostess en het personeel van het hotel die ons trakteerden op een drankje. Nadat we onze koffers op onze kamer hadden achtergelaten namen we even een kijkje bij het ruime zwembad waarna we om 10 uur in de ochtend een meeting hadden waar ons wat achtergrond informatie werd gegeven over Macedonië en waar we gelijk wat excursies konden boeken via Fibula. Er was een ruime keuze en we konden zelfs kiezen uit verschillende pakketten met excursies wat het weer wat goedkoper maakte. Wij kozen echter voor wat enkele excursies, omdat de pakketten niet helemaal aansloten bij wat wij in gedachten hadden. De rest van de dag hebben we rustig doorgebracht, omdat we die nacht niet geslapen hadden en gingen ook vroeg naar bed nadat we eerst nog lekker bij een traditioneel Macedonisch restaurant hadden gegeten wat op ongeveer twee minuten lopen van het hotel was gelegen richting de plaatselijke supermarkt.

Booking.com

Ohrid, Noord-Macedonië

De volgende dag wilden we eens een kijkje nemen in Ohrid en we besloten daarvoor een taxi te nemen waarbij je van te voren een afgesproken bedrag aangeeft van 200 Denar (de plaatselijke munteenheid), wat neerkomt op ongeveer 3 euro. De hostess van Fibula (de hostesses zijn van 7 uur in de ochtend tot ongeveer 10 uur in de avond beschikbaar waarbij ze elkaar afwisselen rond 3 uur in de middag) belde voor ons een taxi die binnen een minuut voor ons klaar stond, waarna we op weg gingen naar Ohrid, wat ongeveer een ritje was van 10 minuten. We reden door een schitterend landschap met uitzicht op het meer waarna we dan eindelijk Ohrid in reden. We werden afgezet in het centrum, waar een grote taxi standplaats is en je dichtbij het meer bent waar je een boot tocht kan doen. Wij besloten een lange wandeling te maken over de boulevard richting het Holland park wat is aangelegd ter ere van de schrijver A. den Doolaard.

Op 29 mei 2006 werd in de Macedonische stad Ohrid een monument ter ere van A. den Doolaard onthuld. Ook wordt een plein naar hem vernoemd. Het monument is ontworpen door de bekende Macedonische architect Vladimir Toić, naar een idee van het hoofd van de Nederlandse Kamer van Koophandel in Macedonië, Peter Bosse. Het staat voor Hotel Millennium en Hotel Lebed. Met de publicatie van zijn roman De bruiloft der zeven zigeuners in 1939 ontstond in Nederland een buitengewone belangstelling voor Ohrid, wat op het hoogtepunt resulteerde in zo’n 50.000 Nederlandse bezoekers per jaar. Het monument maakt deel uit van een reeks Nederlandse initiatieven om het toerisme naar Macedonië te bevorderen. De officiële gelegenheden in Ohrid zijn bijgewoond door de dochters, klein- en achterkleinkinderen van A. Den Doolaard.

Monument ter ere van A. den Doolaard in Ohrid, Noord-Macedonië

Daarna zijn we de andere kant op gegaan richting het oude gedeelte van Ohrid waar we door smalle steegjes liepen de heuvel op, waar het oude gedeelte op is gebouwd. Daar kwamen we langs een oude kerk (St. Sophia) waarvan niet echt duidelijk is wanneer die gebouwd is, maar men gaat ervan uit dat het in de negende eeuw AD is geweest. Ten tijde van de Ottomaanse overheersing was dit een moskee. Daarna zijn we weer naar beneden gelopen via de andere kant richting het meer waarna we via een houten stijger langs het water hebben gelopen met een schitterend uitzicht richting de St. John, Kaneo kerk wat gelegen is op een klif met uitzicht op het Ohrid meer. We zijn niet helemaal doorgelopen naar de kerk, omdat we de kerk zouden bezoeken tijdens onze Ohrid excursie via Fibula. We zijn dus terug gelopen naar het centrum van Ohrid waar we het nieuwe gedeelte hebben bezocht en heerlijk op een terrasje een paar drankjes hebben genomen met uitzicht op Ohrid. Daarna nog even op de markt geweest waar ze heel veel fruit en groente verkopen. Die avond hebben we in het hotel gegeten a la carte en dat was goed te eten.

Meer van Ohrid, Noord-Macedonië
De derde dag besloten we een taxi te nemen naar Struga wat aan de rivier de Zwarte Drim ligt. De rivier heeft zijn oorsprong bij het Ohrid meer en stroomt de eerste 50 km door Macedonië voordat het zijn weg vervolgt door Albanië richting de Adriatische zee. Struga is kleiner dan Ohrid en ook minder toeristisch, maar toch hebben we daar een paar gezellige uren doorgebracht en op een gezellig terras aan de rivier wat gedronken. Onze taxi chauffeur, die op ons gewacht had bracht ons daarna weer terug naar ons hotel via een toeristische route langs het vliegveld. De rest van de dag hebben we wat rustiger aan gedaan, want we zouden nog een drukke week hebben met alle excursies die we gepland hadden.

Struga, Noord-Macedonië

De vierde dag moesten we er vroeg uit omdat we een lange dag te gaan hadden met een excursie naar Ohrid (via Fibula tours). We werden met de bus opgehaald waarna we op weg gingen naar de entree van de stadsmuur waar de excursie begon. Vandaar gingen we te voet verder naar onze eerste bezienswaardigheid, het Romeinse amfitheater wat vroeger een mooi uitzicht had op het meer, maar nu nog een gedeeltelijk uitzicht op het meer heeft, maar ook op de huizen van Ohrid. Het amfitheater werd ongeveer in het jaar 200 BD gebouwd en pas in de vorige eeuw werd het opgegraven waarbij sommige woningen moesten worden afgebroken. Heden ten dage is het restant van het amfitheater in gebruik als plaats waar concerten worden gegeven en poëzie wordt voor gedragen. Ik zelf was verbaasd over de akoestiek die zelfs nu nog zeer goed was. Er stonden een paar oudere inwoners een heel eind verderop te praten en het was alsof ze naast ons stonden. Na het amfitheater gingen we op weg naar de St. Clement kerk waar de oude iconen van de stad ten toon gesteld hangen (een icoon is een afbeelding van Christus, de Moeder Gods, heiligen of hoogfeesten). Deze iconen waren in vroeger tijden in de honderden kerken in Ohrid te vinden, maar zijn nu op een centrale plaats te vinden. Daarna gingen we op weg naar het fort van Tsaar Samuel wat de eerste hoofdstad was van het Bulgaarse rijk tijdens de middeleeuwen. Hij regeerde van 976 tot 1014 en na hem was het fort nog regelmatig in gebruik en werd verscheidene malen vernietigd en weer opgebouwd. Na ons bezoek aan het fort gingen we op weg naar de archeologische site Plaošnik waar een gereconstrueerde versie van de St. Clement kerk te zien is. De originele kerk werd in de 9de eeuw AD gebouwd en rond de 15de eeuw AD werd het geconverteerd tot een moskee. Er is ook nog een stuk van een Basilica te zien, waarvan men denkt dat het opgedragen was aan St. Paul, en andere archeologische bezienswaardigheden waaronder een oude universiteit dus dit was een mooi gedeelte van de excursie. Hierna moesten we verder naar beneden lopen naar de klif waar de St. John, Kaneo kerk op is gebouwd en dit was werkelijk een indrukwekkende kerk. De kerk werd gebouwd in de vorm van een kruis met een rechthoekige basis in wat men aanneemt de 13de eeuw AD. De architect van de kerk is niet bekend, maar aangenomen wordt dat hij werd beïnvloed door de architectuur van de Armeense kerken. Hierna liepen we via een steiger die langs de rotsen van het meer was aangebracht weer richting het centrum waar we wat gegeten hebben en waarna we nog een origineel Macedonisch huis hebben bezocht. Die avond weer vroeg gaan slapen, want de volgende dag zou weer een lange excursie dag worden.

Oude Stad van Ohrid, Noord-Macedonië
De vijfde dag weer vroeg op voor onze trip naar Skopje en de Matkakloof (via Fibula tours) en na een rit van ongeveer 3 uur, kwamen we dan eindelijk aan bij de Matkakloof. In de kloof ligt het Matkameer, een kunstmatig meer dat veroorzaakt wordt door de Matkadam uit 1937. Dit meer is deel van de rivier de Treska. Het uitzicht was echt spectaculair en we moesten via een uitgehakt weggetje in de kloof naar onze eindbestemming lopen waar we wat konden drinken en gelijk genieten van het uitzicht. Hierna gingen we op weg naar Skopje waar we eerst even stil stonden bij het oude trein station wat in 1963 gedeeltelijk werd verwoest door een aardbeving. Hierna liepen we naar het gedenkhuis voor Moeder Theresa waar we de geschiedenis te horen kregen van moeder Theresa. Hierna gingen we naar het centrum wat vol staat met beelden en waar we een bezoek brachten aan het Museum waar de geschiedenis van Macedonië te zien is en waar we werden verrast op traditionele Macedonische muziek ten hore gebracht door zangeressen die zich als figuranten tussen de andere nep figuren hadden opgesteld. Hierna gingen we naar de oude Bazaar, die bekend staat als Skopje Oude Bazaar, wat bekend staat als een culturele en historische wijk, en een van de grootste bezienswaardigheden van de stad. Het is gelegen aan de oostelijke oever van de rivier de Vardar. De bazaar ligt op het grondgebied van de gemeenten Čair en Centar. Het was ondertussen al weer laat en hierna gingen we ook weer op weg naar ons hotel waar we er weer vroeg inlagen, want de volgende dag zou weer een lange dag worden.

Matka, Noord-Macedonië
De zesde dag hadden we een trip geregeld via Lale tours naar het Mavrovo nationaal park waar we een bezoek brachten aan Galicnik, de st. John the baptist kerk en het Mavrovo meer. Onze eerste stop was de St. John the Baptist kerk en op de weg daarheen hadden we al spectaculaire uitzichten op het imposante berg gebied waar de kerk zich in bevind. Bij de kerk aangekomen, waarbij we over zeer smalle paadjes reden, kregen we daar een rondleiding in de kerk en hadden we tevens een uitzicht op de het berg gebied. Hierna gingen we op weg naar het Mavrovo meer wat kunstmatig is aangemaakt voor een stuwdam en waarbij een heel dorp onder water is gezet en je alleen nog een bovenste gedeelte van de plaatselijke kerk kon zien omdat die altijd op het hoogste punt wordt gebouwd. We hebben daar ook lekker wat gegeten in een plaatselijk restaurant en we hadden even het idee dat we in Zwitserland waren gezien de bouwstijl van de plaatselijk huisjes en het restaurant waar we aten. In de winter is dit een populair wintersport gebied en hierdoor is dit een redelijk rijk dorp. Na onze lunch gingen we op weg naar 1 van de hoogste punten van Macedonië waar we zelfs nog wat sneeuw tegenkwamen. Hierna daalden we af aan de andere kant waarna we op weg gingen naar Galicnik. Galicnik is een bergdorp in de Republiek Macedonië en samen met Lazaropole is het een van de twee grootste en oudste Mijak dorpen in de regio. Galicnik heeft goed bewaard gebleven traditionele architectuur, waaronder een amfitheater op het dorpsplein, en is beroemd om zijn omringende landschap en natuurgebied. Nadat we hadden genoten van het uitzicht, werd het tijd om weer op weg te gaan naar ons hotel en onderweg konden we weer volop genieten van de schitterende natuur.

Galicnik, Noord-Macedonië

De zevende dag hadden we niks gepland, dus besloten we lekker in het hotel te blijven en lekker aan het zwembad te gaan liggen. Die avond zijn we nog wel even lekker in Ohrid wat gaan eten en drinken, maar niet te gek laat gemaakt want de volgende dag zouden we onze langste excursie gaan doen.

Nederland Vlag Belgie
Corendon
Tui
CheapTickets
Trivago

De achtste dag weer vroeg op voor onze trip naar Albanië met Fibula Tours. Het begon al goed bij de grens waar we drie kwartier moesten wachten omdat er nog twee andere bussen voor ons stonden te wachten. Hierna reden we dan eindelijk Albanië binnen waar we een spectaculair uitzicht hadden op een dal waarin een klein meer te zien was wat het kleine Ohrid meer wordt genoemd. Daaromheen allerlei velden met gewassen en in de verte konden we de oude industrie fabrieken zien die nog stammen uit het communistische tijdperk. Deze fabrieken waren allemaal in een vergaande staat van instorting en dat was wel erg indrukwekkend, omdat dit kilometers lang te zien was. Er was in de jaren wel nieuwbouw omheen gebouwd, maar de fabrieken staken zeer af tegen de rest. Op weg naar onze eerste bestemming Tirana (de hoofdstad van Albanië) reden we over bergwegen heen met uitzicht op een mooie rivier, die helaas was vervuild met allerlei plastic flessen en wat nog meer (ze dumpen alles in de rivieren en van de berghellingen af). In Tirana kregen we een korte rondleiding door de stad waar we door het park liepen, het presidentiële paleis zagen en een bezoek brachten aan een plaatselijke moskee. Hierna gingen we op weg naar Dürres met z’n Romeinse Amfitheater en de Venetiaanse toren. Dit is een badplaats in de stijl van Llorret de Mar in Spanje waarbij je kilometers lang alleen maar appartementen gebouwen ziet aan het strand. Er wordt wel een hoop vernieuwd, omdat de oude appartementen gebouwen echt aan vernieuwing toe zijn. Na een korte rondleiding door de stad waarbij we een bezoek brachten aan het amfitheater hadden we tijd voor ons zelf en zijn toen in een hoog gebouw gegaan met een schitterend uitzicht op de haven en de stad. Hierna gingen we weer op weg naar ons hotel en we waren pas laat thuis, maar konden toch nog wat te eten krijgen in ons hotel voordat we moe naar bed gingen.

Romeinse Amfitheater in Dürres, Albanië

De negende dag was echt een rustdag voor ons en die hebben we dan ook lekker weer aan het zwembad doorgebracht. Die avond zijn we nog naar Ohrid gegaan om wat te eten met onze hostesses en later wat te drinken met nog wat gidsen in een plaatselijk café. Het werd erg laat, maar het was erg gezellig en nadat we afscheid hadden genomen van de mensen die ons door Macedonië hadden geleid gingen we moe maar voldaan naar bed om de volgende dag vroeg op te staan voor onze retour vlucht.

Klik Vakantie Macedonië om een goedkope en tevens mooie reis te boeken

Bekijk hieronder de impressies van de highlights van Macedonië!